tisdag 11 januari 2011

17 KILO GODIS!


VI svenskar äter idag cirka 50 kilo socker om året, per person. 25% av det kommer från godiset vi äter. I snitt äter vi 17 kilo lösgodis om året, per person. Det är mycket godis, mycket pengar och framför allt mycket kalorier, onödiga kalorier. Jag som levt med sockerberoende har definitivt ätit dessa mängder, om inte mer ibland. När jag tänker tillbaka på mina värsta perioder, kan jag inte förstå hur jag tänkte riktigt. Men mitt beroende och mitt beteende triggades igång av olycka, besvikelse, glädje, ilska och sorg. Mådde jag dåligt åt jag godis, blev jag sviken åt jag godis, var jag glad belönade jag mig med godis. Ja ni förstår nog vad jag menar, nu när jag "plockat bort" det i mitt liv som triggade igång mitt beteende så mår jag mycket bättre. Jag har inte alls samma begär efter socker och jag vet att jag klarar mig alldeles utmärkt utan den där godis påsen. Jag kämpar fortfarande mot det, men jag kan hantera det mycket bättre. Sen finns det dom tillfällen jag äter godis men det är inte alls som förr, att ha förbud funkar inte! Hjärnan har svårare att hantera det och man måste jobba fram ett nytt beteende för att kunna ändra sitt nuvarande beteende. Sen får vi inte glömma att väldigt mycket av sockret vi får i oss kommer från det dolda sockret, bröd, ketchup, yoghurt och alla möjliga livsmedel.

För att få lite klarhet i hur mycket onödiga kalorier man stoppar i sig så ska ni få se denna bild: 


Den där lilla högen med godis och det där glaset med läsk innehåller samma mängd kalorier som all den mat på samma bild. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar