lördag 12 november 2011

FEM ORSAKER TILL UTEBLIVEN VIKTNEDGÅNG

JAG vet själv hur frustrerande det är att gå vecka ut och vecka in och ingenting händer på vågen. Det är det värsta, när man verkligen försöker allt man kan. Det finns såklart olika förklaringar till detta. Eftersom jag följer LCHF metoden så är jag lite påläst om saken, jag kan speciellt rekommendera två böcker som jag ska ta reda exakta titlar på och tipsa om senare. I den ena boken jag läst så skrev författaren om de 5 vanliga orsakerna till varför man inte går ner, speciellt när man äter LCHF mat eller som han kallar det: GI-noll!

1. Du har en otrygg kropp. Det är den absolut vanligaste förklaringen. Ändå kan du aldrig läsa om det i vanliga viktminskningsböcker. Brukar du svälta din kropp då och då (jojo banta)? Då har den en otrygg kropp som sparar på fettet. Brukar du hoppa mellan olika kostmodeller? Då vet din kropp varken ut eller in. Lösningen är att införa stabila vanor och att övertyga din kropp om att det finns gott om mat - rätt sorts mat! 

2. Du äter för lite fett. En stor fettandel i kosten triggar kroppen att bränna fett. Fettsnål mat gör motsatsen. Ju mer fett du äter, desto mer fett bränner du. Är du rejält överviktigt bör minst 70 procent av det dagliga energiintaget komma från fett. 

3. Du äter för mycket kolhydrater. Kolhydrater höjer blodsockret och ger därmed insulinutsöndring. Insulinet blockerar din fett förbränning. Alltså går du inte ner i vikt. Äter du kolhydrater och fett samtidigt är det särskilt illa. Kolhydrater finns dolda i all slags fabrikstillverkad mat Undvik fabriksmaten!

4. Du sover dåligt. Att bygga en ny och frisk kropp är ett stort arbete för din kropp. Den behöver ordentlig näring och ordentlig vila för att klara av projektet. En sliten kropp sparar på reserverna. Se till att få ordentligt med frisk luft och solljus varje dag. Det är det bästa sömnmedlet. 

5. Du äter något som bromsar din viktminskning. Ett vanligt fel är att äta frukt som mellanmål. Det bromsar viktminskningen för de flesta. Ost, nötter och kaffe kan vara en broms för somliga. Vi är alla olika. 


Dessa fem punkter har jag tagit i från denna bok, GI-NOLL skriven av Sten Sture Skalderman. Han har använt sig av denna kost och gått ner massor, som ni ser på bilden. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar